zZoomer, maakt elektrisch leveren wel heel gemakkelijk

10 november 2022
zZoomer, maakt elektrisch leveren wel heel gemakkelijk

zZoomer dat op 1 oktober 2017 het levenslicht zag was zijn tijd ver vooruit. Ondertussen raken elektrische fietsen en bromfietsen volledig ingeburgerd, maar toen was het pionieren. De scale-up timmert ondertussen lustig aan de weg en steeds meer foodservicebedrijven rekenen op Zzoomer om hun elektrische vloot aan (brom)fietsen te leveren en volcontinu operationeel te houden. Wij duiken dieper het succesverhaal in met CEO Toon Donné.

Toon, neem ons eens mee naar het prille begin …

Al in 2017 stoorde het lawaai dat de scooters die leveringen aan huis verzorgden me. Het was de trigger om me in de materie te verdiepen. Er waren wel scootershops maar die hadden lange levertijden, geen kaas gegeten van fleet management en van de elektrificatie was nog geen sprake. Volgens mij kon dit een stuk efficiënter en beter.

Wat was het uitgangspunt?

Het beheren van een vloot fietsen en scooters zonder zorgen. Vanaf dag één was dat het uitgangspunt. Meteen besloten we ook in te zetten op duurzaamheid en dus voor elektrische fietsen en bromfietsen te kiezen. We gingen aan het rekenen en tot onze eigen verbazing bleek de ‘total cost of ownership’ voor elektrische voertuigen nog interessanter dan die op fossiele brandstoffen.

Toon Donné, CEO zZoomer

Zelfs in de huidige marktomstandigheden is een elektrische vloot tot 25% voordeliger. Gebruikers sparen heel wat benzine uit.

Toon Donné, CEO zZoomer

Was het ecologische het uitgangspunt?

Het ecologische is voor ons ontzettend belangrijk, maar de rentabiliteit is dat ook. Willen we een duurzame switch maken, dan moet dit ook kostenefficiënt zijn. Wij zorgen voor een financiële besparing bij onze klanten, ontzorgen ze door de voertuigen steeds operationeel te houden, zodat ze kunnen focussen op hun core business.

Waarmee maken jullie het verschil?

Onze klanten kunnen 24/7 op ons rekenen. Wij zorgen dat de voertuigen niet stilstaan. Is er een probleem, dat is dat ten laatste de volgende dag opgelost. We hanteren een hoog servicelevel, zelfs nu er een gebrek is aan onderdelen. Daar heeft de klant geen boodschap aan, dat moeten wij managen en oplossen en die verantwoordelijkheid nemen we. Wij zijn landelijk actief, maar werken onder de koepel van GreenMo dat op Europees niveau acteert. We hebben zelf ook nog de ambitie om door te groeien naar andere landen.

Wie zijn jullie huidige klanten?

Dan mag je denken aan food delivery klanten als Pizza Hut, Domino’s, … Alle klanten waar bezorging bij komt kijken. Binnen die sector willen we nog stevig groeien, maar we kijken ook verder.

Waar mikken jullie met zZoomer dan nog op?

We zijn thuis in alles wat met de ‘last mile’ delivery te maken heeft. Ook binnen B2C en private leasing zien we nog mogelijkheden. Verder denken we ook aan de logistieke sector, … plannen zat dus. We kunnen een rol spelen puur als service provider, maar net zo goed de complete vloot aankopen en managen. Momenteel focussen we op elektrische fietsen en scooters, maar niets belet uit te breiden in de toekomst.

Wij werken met flexibele overeenkomsten. Snel opschakelen of downsizen is perfect mogelijk.

Toon Donné, CEO zZoomer
Toon Donné, CEO zZoomer

Merken jullie een mindswitch in de foodsector?

De sector wil meer en meer af van fossiele brandstoffen, zeker de grotere spelers hebben hier een voortrekkersrol in. Hun klanten en stakeholders verwachten dit ook. Bovendien beginnen steden ook meer en meer beperkingen op te leggen, ten gunste van elektrische voertuigen.

Op welke manier werken jullie samen met one2three?

One2three is een natuurlijke partner voor ons, ze zitten immers aan de bron voor delivery oplossingen. Ben je klant bij one2three dan geniet je van een mooie groepskorting. Zo bewerkstelligen we een win-win voor alle partijen.

Waarom zouden de one2three klanten die aan delivery doen in zee gaan met zZoomer?

Ondertussen hebben we heel wat ervaring opgedaan, hanteren we mooie voorwaarden en zorgen we voor een complete ontzorging. We werken steeds een tailormade voorstel uit en bijvoorbeeld het “custom-branding” van de elektrische fietsen en scooters is perfect mogelijk. We werken met flexibele contracten, waardoor klanten snel kunnen opschalen of downsizen.

Verder is het ook nog wel belangrijk om te vermelden dat onze scooters stuk voor stuk uitstekend verzekerd zijn. De meeste ondernemers verzekeren hun delivery scooters privé, omdat ze er geen ‘gewone’ zakelijke verzekering voor krijgen en zo noodgedwongen bij een tarificatiebureau passeren. Dit maakt het verzekeren van de scooters verschrikkelijk duur. Alleen al daardoor kun je als ondernemer met zZoomer een fortuin besparen.

Bedankt voor je tijd Toon en we hopen op nog een mooie en lange samenwerking. Veel succes alvast bij de verdere uitbouw.

Wil je meer weten over onze samenwerking of zit je met vragen betreffende maaltijdbezorging?

Contacteer ons en we denken graag met je mee.