Gedrukt of digitaal…
welk soort menukaart kies ik best voor mijn horecazaak?

Gedrukt of digitaal… welk soort menukaart kies ik best voor mijn horecazaak?

Welk soort menukaart kies ik best voor mijn horecazaak?

Wanneer horeca-ondernemers hun kaart vernieuwen, denken ze best na over de menu-opties die ze vandaag hebben. Elke optie heeft zo zijn gevolgen voor hun zaak.  In dit overzicht maken we je wegwijs om een goede keuze te maken.

Wij vergeleken de 3 meest gebruikte soorten van menukaarten:

  1. een gedrukt menu,
  2. een PDF-bestand dat je via een QR-code kan bekijken, en
  3. een "responsive" online menu dat je via een QR-code kan bekijken (of in een app of op een website).

Een vergelijking tussen een gedrukt menu, pdf-menukaart en een "responsive" online menu

1. De gedrukte menukaart

De klassieke optie: menukaarten kennen we al 250 jaar, sinds de eerste restaurants rond 1770 openden in Parijs.

Afhankelijk van het type horecazaak zien we vandaag verschillende vormen: een mooi boekje, gedrukt op een papieren placemat, in een flyer-formaat of in een geplastificeerd document.

Klanten kunnen door het menu bladeren, of zien in een oogopslag de verschillende categorieën om hun keuze te maken vooraleer te bestellen bij de bediening.

De gedrukte menukaart

Voordelen van een gedrukte menukaart

Een gedrukte kaart is door iedereen gekend, de meeste zaken werken er al vele jaren mee.

Een mooie menukaart kan standing overbrengen, of  en is aangenaam om door te bladeren. Waarom veranderen?

Afhankelijk van de gekozen stijl kunnen er advertenties opgenomen worden om de kosten te drukken

Nadelen van een gedrukte menukaart

Gedrukte menukaarten zijn niet altijd even efficiënt. De productie en elke aanpassing aan je kaart kost je tijd en geld.

Als je advertenties wil opnemen, kost dat extra tijd, en het geheel kan druk en onoverzichtelijk worden en niet meer in lijn liggen met de sfeer van je zaak.

Je bediening moet de kaarten ronddragen en ophalen.

Je moet vaak nog pagina's vervangen of je hebt extra kaarten of bordjes nodig: lunchmenu's, dag/weekmenu's, seizoenssuggesties,...

Af en toe moet je bediening mensen informeren dat bepaalde gerechten niet meer verkrijgbaar zijn.

Gedrukte kaarten kunnen vuil worden of kreuken. Ze verslijten, dus je moet ze geregeld vernieuwen. En qua hygiëne zijn ze niet top.

Laatste nadeel: een groeiende groep milieubewuste klanten vindt dat je geen bomen moet omhakken om elk seizoen een nieuwe kaart te presenteren.

2. Een PDF-bestand dat je via een QR-code kan bekijken

Een digitale optie. Of toch deels. QR-codes bestaan al sinds de jaren 1990 maar ze zijn pas echt handig geworden in gebruik toen Apple in 2018 een QR-codescanner in de camera-app van de iPhone stopte. En tegenwoordig zit dit standaard op alle toestellen.

QR staat voor Quick Response, zodat je geen online adressen moet intypen… maar gewoon de code scannen.

Veel horeca-uitbaters plaatsten tijdens covid snel QR-codes met een link naar een pdf-versie van hun gedrukte menukaart.  Een goed idee?

Voordelen van een PDF-bestand

Flexibiliteit: je kan het bestand achter de code bij elke menu-update vervangen door een nieuwe versie.

Je kan hygiënischer werken en verliest geen tijd met het ontsmetten en poetsen van gedrukte kaarten.

Je bereikt vrijwel alle consumenten via een smartphone. 98% van de Belgen tussen 16 en 44 jaar heeft een smartphone; bij de 45 tot 64-jarigen is dat bijna 95% en bij de 65-plussers 82%, al is dat de snelst groeiende groep op vlak van smartphonebezit (73% in 2019 tov 82% in 2020 volgens de Digimeter van imec!).

Afhankelijk van jouw technische kennis, kan dit gratis of aan een zeer lage kost uitgevoerd worden.

Nadelen van een PDF-bestand

Eén groot nadeel wat het praktisch nut heel vaak teniet doet: een slechte leesbaarheid. Klanten kunnen een document dat niet gemaakt is voor een smartphone moeilijk lezen.  Een menukaart op ware grootte tonen vergt heel wat handigheid om in te zoomen en van links naar rechts te swipen.  En bij meerdere pagina's, doorheen de kaart te scrollen bij meerdere pagina's.

Niet geschikt voor mensen met een visuele beperking.

In vergelijking met een 100% digitaal menu mist een PDF-menukaart heel wat functies en handigheden.  Het blijft een vrij statische weergave van de menukaart, waarbij je geen snelle aanpassingen kan doen zoals een gerecht tijdelijk niet beschikbaar maken, een nieuwe suggestie toevoegen,…

3. Het online menu

De 100% digitale optie waarmee klanten op hun smartphone door het menu kunnen scrollen en snel de juiste categorie vinden.

Door het online menu "responsief" te maken, past de layout zich automatisch aan volgens het toestel waarmee de menukaart bekeken wordt.  Hierdoor wordt de leesbaarheid voor de gebruiker optimaal gemaakt, waardoor elke klant zich kan focussen op de inhoud van de menukaart.

Online menu

Voordelen van een online menu

Je werkt efficiënter. Je hoeft de kaarten niet rond te dragen en op te halen. Dit spaart al snel heel wat tijd uit bij het personeel, die zich dan kunnen focussen op de echte klantenervaring.

Je hebt geen productiekosten bij elke wijziging.

Je krijgt een ultra-flexibel menu, eentje dat zich aanpast aan

  • het tijdstip van de dag: lunch, kleine kaart, happy hour, diner,
  • de dag in de week: weekmenu, weekendmenu,
  • de tijd van het jaar: seizoenssuggesties, thema- en feestdagen.

Die aanpassingen gebeuren snel, centraal en onmiddellijk. Je kan zowel het assortiment als de prijs aanpassen.

Je kan meer informatie kwijt op een digitaal menu, bvb. over allergenen.

Klanten kunnen het menu altijd raadplegen.

Je kan het menu ook op grote schermen tonen. Handig voor elke zaak met een toog.

Is een product niet meer beschikbaar, verwijder het onmiddellijk van de kaart, of duid aan dat het tijdelijk niet beschikbaar is.

Wil je een product tijdelijk in de kijker plaatsen om je marge te vergroten, of tijdig van de voorraad af te geraken, dan is dat in een handomdraai geregeld.

Een klant kan gemakkelijk filteren op bepaalde zaken (vb. de vegetarische gerechten), of selecteren op bepaalde allergenen.

Met een digitaal menu ben je ook meteen klaar voor online bestellingen, om af te halen, ter plaatse te eten of thuis te leveren. Wil je enkel ter plaatse laten consumeren, dan kan je kiezen of mensen zelf kunnen bestellen, of dat dat via de ober gaat.

Je kan het gebruik van de menukaart opvolgen, en de verzamelde data gebruiken om de structuur van de kaart verder te optimaliseren (volgorde van de categorieën, volgorde van de producten, bij bepaalde producten extra informatie toevoegen, …).

Voor de inclusie van slechtzienden biedt een smartphone mogelijkheden om in te zoomen op het scherm of het menu voor te lezen.

Optioneel kan je je menu koppelen aan andere tools die je gebruikt. Bvb. je bonnensysteem, je kassa, of je voorraad. Zo kan je juister bereiden, makkelijker afrekenen, en worden gerechten automatisch verborgen zo gauw een van de ingrediënten op is.

Nadelen van een online menu

Tegenstanders werpen op dat de mensen meer en meer robots worden; voorstanders argumenteren dat obers dan sneller hun werk kunnen doen en zo gastvrijer kunnen optreden, bvb met een langer welkomspraatje of door nog eens te checken of alles naar wens is.

Tactiel blijft een digitaal menu een andere ervaring dan een mooie lederen kaft, bijvoorbeeld. Die brengt een zekere allure die je in sommige settings kan verantwoorden.

Alles even samengevat: pros en cons van de verschillende soorten menukaarten

Kwaliteiten
Gedrukte kaart
PDF-bestand via QR
Online menu
Uitstraling in lijn met imago van je zaak
+++
++
++
Ervaring voor de klant
+++
--
++
Flexibiliteit
-
+
+++
Opties
-
-
+++
Ervaring voor personeel
-
+
+++
Marketingmogelijkheden
+
-
+++

Conclusie

Gedrukte kaarten hebben zeker hun nut en gaan niet onmiddellijk verdwijnen.

De vele voordelen van een digitale menukaart zijn duidelijk. Wanneer je als horeca-ondernemer je menukaart wilt vernieuwen en je wilt meer online gaan, kies dan wel voor een 100% online kaart.

Een PDF-menukaart via een QR-code brengt weinig uitstraling of gebruiksgemak voor de klant. We zien maar een kleine verbetering qua flexibiliteit en besparing op drukkosten en handelingen.

Voor horeca-ondernemers die beter willen doen dan vandaag biedt horeca-technologie nieuwe mogelijkheden om de flexibiliteit en efficiëntie in hun zaken te verhogen. Een digitale menukaart is een kleine eerste stap naar veel meer opties en mogelijkheden.

Je kan experimenteren met een online menu en je gedrukte menu nog achter de hand houden. Zo kan je het gebruik evalueren en toch nog een alternatief bieden aan de kleine groep niet-smartphonegebruikers. Sommigen voorzien ook een tablet voor de klanten die geen smartphone hebben.

Benieuwd naar de mogelijkheden van een online menukaart met one2three?