Hoe hou je controle over je capaciteit en je bestellingen?

Hoe hou je controle over je capaciteit en je bestellingen?

Het is al zo druk in de zaak. Kom ik niet in de problemen als ik ook online bestellingen toelaat?

Niet met one2three. In dit artikel leggen we uit hoe je je capaciteit en je bestellingen onder controle houdt.

Capaciteitsbeheersing was nooit zo gemakkelijk

Bij one2three begrijpen we jouw vrees. Er komt een grote groep binnen en de online bestellingen blijven binnenstromen. Je oven of je friteuse kan niet meer stuks of porties aan. Dat gaat voor lange wachttijden en ontevreden klanten zorgen.

Om die situaties te vermijden, hebben we enkele handige functies ingebouwd in ons bestelplatform. Zo kan je altijd snel schakelen en inspelen op de drukte van het moment.

Tip 1

Stel je basis werkwijze in: ASAP of Timed

Stel je basis werkwijze in: ASAP of Timed

ASAP

Wil je elke bestelling zo snel mogelijk klaarmaken, kies dan voor ASAP.

  • Je klant kan zelf geen tijdslot kiezen
  • De bestelling van je klant wordt voorzien in het eerstvolgende tijdslot
  • Je klant krijgt informatie via SMS, e-mail en/of pushbericht in jouw eigen app
  • Een ‘Jouw bestelling is klaar’-berichtje vertrekt zo gauw jij op de ready knop drukt

Timed

Wil je je klanten een tijdsslot laten kiezen, kies dan voor Timed.

  • Je klant kan op de app of bestelsite enkel kiezen tussen de beschikbare tijdsblokken
  • Je kan de grootte van de tijdsblokken zelf aanpassen: van 1 tot 99999 minuten
  • Je kan je klanten een tijdsblok (bvb. Tussen 18.00u en 18.10u) of een tijdstip (bvb. 18.10u) tonen
  • Je kan de tijdsblokken verschillend instellen voor afhaal en levering

Daarvoor:

  • Stel je de grootte van je tijdsblokken in
  • Stel je je capaciteit per tijdsblok in; kies tussen:
    • Aantal bestellingen per tijdslot
    • Max. omzet per tijdslot
    • Aantal punten per tijdsblok:
      Als je gerechten erg verschillen qua bereidingstijd, kan je kiezen om punten per gerecht toe te kennen. Hoe complexer de handelingen, hoe meer punten je toekent. Of je kent geen punten toe als je geen bereidingstijd nodig hebt, bvb. voor een blikje frisdrank.
  • Je kan je capaciteit per dag en per uur aanpassen aan je personeelsbezetting. Komen er op vrijdagavond bijvoorbeeld 3 flexi’s bij vanaf 17.00u, dan kan je jouw capaciteit verhogen vanaf 17.00u

Je kan categorieën van gerechten (bvb. dranken, sauzen) uitsluiten voor de capaciteitsberekening

De one2three service desk helpt je op weg om een solide basis, aangepast aan jouw manier van werken, in te stellen. Zo kan je sterk en met een gerust hart starten.

Tip 2

Gebruik de drukte-indicator

Hij is groen, oranje, rood of blauw en je kan hem niet missen: hij staat bovenaan links in je one2three bestelplatform.

Het is jouw drukte-indicator, ontworpen om je bij te staan op de piekerigste piekmomenten. Je kent die wel: het is druk en de bestellingen lopen vlot, zowel online als in je zaak. Dan valt de scoutsleiding binnen.

Voor die momenten hebben we de drukte-indicator gemaakt.

Pas je capaciteit live aan

Hoe werkt de drukte-indicator? Wat betekenen de kleuren?

  • Groen: je werkt volgens je standaard werkwijze en capaciteitsinstellingen.
  • Druk op Oranje en je wachtrijcapaciteit wordt gehalveerd en klanten zien een melding bij het bestellen: ‘Het is drukker dan normaal, je kan vertragingen verwachten’.
    Kan je standaard bvb. 5 bestellingen op 10 minuten verwerken, dan worden dat er nu 3 (2,5 en afronding naar boven).
  • Druk je op Rood, dan blokkeer je alle nieuwe online bestellingen vanaf de druk op de knop. Tot je de drukte weer te boven bent.
  • Blauw: op vraag van onze klanten ontwikkelden we de blauwe knop als tegenovergestelde van de rode knop. Het laat je klanten in het eerstvolgende tijdsslot bestellen à volonté, zonder capaciteitsbeperking.

Tip 3

Stuur bij met de capaciteitsmonitor

ipad_capaciteitsmonitor_one2three

De one2three capaciteitsmonitor voorkomt dubbele boekingen.

Heb je een grote bestelling voor een bepaald tijdsstip, die meer bereidingstijd vraagt dan je in het tijdsblok hebt, dan kan je voorgaande tijdsblokken sluiten.

Of krijg je, zoals in het voorbeeld hiernaast, een bestelling binnen via e-mail, telefoon of sociale media, dan kan je het gevraagde tijdslot blokkeren voor andere bestellingen.

Blokkeren kan voor alle bestelmethodes tegelijk, of apart voor elke methode: afhalen, ter plaatse bestellen, aan tafel eten, bij de ober bestellen. Zo krijgen je klanten up-to-date informatie en hou je hen tevreden.

Bonus

Het volgnummersysteem

Voorbijsteken ligt gevoelig bij klanten. Stel daarom volgnummers in voor je bestellingen met het one2three bestelplatform. Zo heb je nooit discussie over wie eerst bestelde. Want dat kan je best missen in alle drukte.

Heb je vragen over hoe je je capaciteit en je bestellingen onder controle houdt?

Of wil je de instellingen, drukte-indicator en capaciteitsmonitor eens live zien? Onze horeca-specialisten staan jou graag te woord.