Online communicatie in de horeca: 5 tips om te verbeteren

shutterstock_1742654276 (16-9)

Jouw eigen zaak promoten maakt altijd een verschil. Visuele communicatie in en aan jouw gebouw, flyers, … zijn alom gekend, maar daarnaast wordt het steeds belangrijker om ook jouw online kanalen uit te spelen. We bespreken hieronder 5 tips om jouw online communicatie te verbeteren.

Tip 1: Trek de beleving in jouw zaak online door

Als horecaondernemer investeer je tijd en geld in de beleving zoals je die in jouw zaak wilt geven aan jouw klanten. Je denkt na over de inrichting en je menukaart, over de achtergrondmuziek en de presentatie: het moet allemaal in jouw plaatje passen.

Die beleving moet je ook doortrekken op jouw onlinekanalen.

Veel klanten beginnen online te zoeken, Belgen zelfs het meest ter wereld. Dus moet de beleving daar al goed starten. Op kanalen zoals je webshop, Google, je Facebookpagina of Instagram moet je een online beleving brengen die je vervolgens waarmaakt in je zaak.

Facebook en Instagram

Het Frit-uurtje op Facebook

Communiceer met regelmaat op Facebook en Instagram. De tijdslijnen zijn vluchtig. Zorg daarom dat je een paar keer per week iets post. Doe dat visueel, met een leuke foto. Zo val je meer op.

Voeg een bestelknop toe op je Facebook en Instagram-account. Met one2three komen mensen dan op je online menu en kunnen ze meteen hun favoriete gerechten kiezen. Lekker makkelijk.

Maak je sociale media mooi. Zorg dat je coverpagina’s en posts er goed uit zien. Canva is een handige tool om visueel sterker uit de hoek te komen. Kan je goed overweg met filmpjes, is dat een troef.

Canva_vb

Met Canva maak je en post je leuke video’s met je smartphone. Op minder dan 6 minuten ben je helemaal weg dankzij deze 4 korte training video’s.

Canva is een betalende tool: je betaalt een prijs per post (vaak €1) of anders betaal je maandelijks voor een Pro Account. Plaats je 2 of meer posts per week, dan is een Pro account voordeliger.

Tip 2: Toon je passie

Jeroen Meus heeft plezier wanneer hij kookt, ook al is het zijn beroep. Jeroen kan enthousiast worden over een lokaal product, vaak gemaakt door mensen met passie.

Jeroen Meus deelt zijn passie. Veel mensen vinden dat aangenaam. Moeilijker moet je dat niet maken.

Heb jij een bepaald ingrediënt dat je graag gebruikt? Maak je jouw gerechten op een specifieke manier?  Staat er een drank op de kaart waar je een goed verhaal bij hebt? Of waar komt jouw passie voor de horeca vandaan? En waarom ben je een eigen zaak begonnen?

Je mag gerust persoonlijk worden. Dat doe je in je zaak ook bij een babbeltje. Jij hebt jouw stijl.

Tip 3: Maak het interessant voor je klant

Ga breed genoeg: toon niet enkel foto’s van je gerechten maar maak het interessant voor je klanten.

Wie is wie in jouw zaak? Gun je klanten een blik achter de schermen. Leerde je een nieuw product kennen? Deel je enthousiasme, mensen gaan het willen proeven.

Daarnaast kan je wedstrijdjes organiseren. Je dag- of weekmenu publiceren, of een promotie. En waarom eens niet een leuke klant of een uitspraak van een klant in de kijker zetten? Je mag tonen dat je van je klanten houdt.

Onze klant Bossuwé uit Kortrijk is een goed voorbeeld van een levendige instagrampagina.

Tip 4: Maak een praatje

Hou een conversatie. Praat met je klanten. Zoals je zou doen als ze bij je binnenstappen. Antwoord op vragen.

Help je klanten. Geef advies. Ligt je zaak in het centrum, waar en wanneer kunnen je klanten (gratis) parkeren? Deel eens een recept. Geef de gouden tips van de chef of zaakvoerder. Jij bent tenslotte de expert.

Tip 5: Maak het makkelijk

Klanten zoeken de makkelijkste weg, zoals water dat van een berg stroomt. Zorg dat jouw weg de gemakkelijkste is, en communiceer veel. Je kan bijna niet teveel communiceren. Een foto met 1 kort zinnetje is vaak al genoeg.

Google

Maak je Google My Business pagina aan zodat je makkelijker vindbaar bent op Google Maps, voor mensen in de buurt. Google laat bij shopping en eten lokale zoekresultaten zien.

E-mail

Leg een mailinglijst aan. Via een inschrijfformulier op je website of in je zaak. Best niet op papier maar via een QR-code of een kiosk in je zaak. Gebruik in ieder geval de e-mail adressen via jouw one2three bestelsite, waar mensen hun e-mail opgeven voor hun bestellingen. Zo leg je het makkelijkst een mailinglijst aan.

Zo kan je nieuwigheden en promoties naar je klanten mailen.

De one2three app werkt op elk toestel

Klaar om ook online te verkopen?

Bekijk wat het one2three bestelplatform allemaal kan.