QR-codes? Ontzettend veelzijdig inzetbaar!
QR-codes, je komt ze vandaag overal tegen en ook de horeca- en hospitalitysector nemen ze stormenderhand in. Logisch, want QR-codes bieden tal van voordelen. Ze zijn flexibel inzetbaar, laten je toe minder medewerkers in te zetten, doen je tijd en kosten besparen en laten je efficiënter werken. Bovendien zijn ze ook creatief in te zetten en maken ze het mogelijk je klantervaring naar een (nog) hoger niveau te tillen.
We geven je graag enkele tips mee om meer uit je QR-codes te halen en originele manieren om van je QR-codes blikvangers te maken.
Hoe QR-codes bijdragen aan de ervaring van je gasten én je winst!
Technologie laat toe je processen te stroomlijnen en QR-codes spelen daar zeker een belangrijke rol in. Meer en meer horecazaken maken gebruik van QR-codes en plukken daar de vruchten van. QR-codes zijn een blijvertje. We zetten graag enkele feiten voor je op een rijtje:
Meer bestellingen met minder mensen
De QR-code die al voorzien is op de tafels van je zaak doet klanten sneller bestellen. Logisch via hun smartphone kunnen ze steeds het menu raadplegen en ze hoeven niet te wachten op een kelner om te bestellen. Zo mis je geen enkele bestelling meer! Bovendien kun je vaak meer mensen bedienen met minder medewerkers. Twee keer winst dus, zeker in tijden dat medewerkers niet dik gezaaid lopen.
Over het algemeen wordt er een omzetstijging van 30% gerealiseerd in de eerste dagen na het implementeren van QR-codes.
Bron: Square
Gasten kunnen zelf initiatief nemen
Uit onderzoek blijkt dat klanten graag zelf knopen doorhakken, op hun eigen tempo en wanneer ze er klaar voor zijn. Met QR-codes hebben zij de touwtjes in handen.
De gemiddelde ticketprijs gaat met 42% omhoog als je met QR-codes gaat werken.
Je medewerkers kunnen focussen op de klantervaring
Nu je mensen minder bestellingen moeten opnemen en afrekenen, kunnen ze de vrijgekomen tijd spenderen aan het in de watten leggen van klanten.
Maak je kaart dynamisch
Een bepaald gerecht een duwtje in de rug geven? Zet het in de kijker of maak er een promotie van. Een Happy Hour lanceren? In enkele minuten ben je klaar om te starten.
Een waardevolle bron aan data
Data is key vandaag de dag. Naast alle andere troeven verzamel je door te werken met QR-codes ook heel wat data. Die kun je dan weer inzetten om van je gasten loyale klanten te maken of suggesties te doen op maat. Zo kun je bijvoorbeeld gerichte e-mails sturen.
Lees meer over wat we bij one2three voor jou kunnen betekenen.
Enkele minder voor de hand liggende voordelen van QR-codes
Ok, we hebben al een heel aantal voordelen van werken met QR-codes opgesomd, maar er zijn nog enkele wat minder voor de handliggende troeven.
Denk maar aan:
Hygiënisch: geen vette vingerafdrukken meer en kaarten die tig keer per dag moeten worden gereinigd. Ook bacteriën kunnen zich veel minder snel verspreiden.
Menu aanpassingen: je moet niet naar de drukker lopen voor elke aanpassing aan het menu.
Allergeneninformatie: er zijn geen beperkingen dus alle informatie over allergenen kan meegegeven worden.
Interactieve content: een filmpje of andere bewegende content? Je kunt het meegeven!
Onmiddellijk een review: tevreden klanten kun je via je online menu meteen een positieve review laten geven.
5 tips om meer uit je QR-codes halen
Werk je al met QR-codes om je gasten te laten bestellen of overweeg je het gebruik ervan? Houd dan rekening met deze 5 tips. Bij one2three hebben we heel wat ervaring met QR en deze best practices komen rechtstreeks van onze klanten en uit de praktijk!
Tip 1 Maak je QR-code groot genoeg
Tip 1
Maak je QR-code groot genoeg
Nee, je QR-code om te bestellen hoeft niet tafelvullend te zijn, maar maak ze wel groot genoeg. 2 x 2 cm is het absolute minimum om vlot gescand te kunnen worden.
Tip 2 Herkenbaarheid troef
Tip 2
Herkenbaarheid troef
Creativiteit is goed, maar zorg ervoor dat je QR-code wel als zodanig herkenbaar is. Zwart/wit, daar is helemaal niets mis mee.
Tip 3 Kwalitatieve foto’s
Tip 3
Kwalitatieve foto’s
Werk je met foto’s, zorg dan dat deze van goede kwaliteit zijn en aantrekkelijk ogen. Goede en duidelijke foto’s doen meer bestellen.
Tip 4 Vermijd meerdere codes
Tip 4
Vermijd meerdere codes
Houd het bij één code, meerdere codes naast elkaar of dichtbij elkaar zorgen voor verwarring
Tip 5 Test en update geregeld
Tip 5
Test en update geregeld
Niets irritanter dan een QR die niet werkt. Zorg ook dat je online menukaart steeds up-to-date is om ontgoocheling en frustratie bij je gasten te voorkomen.
Zelf de kracht van QR-codes op tafel ervaren?
Originele manieren om van je QR-codes blikvangers te maken
Je QR-code in een display aan de muur van je zaak, dat kan een perfecte blikvanger zijn. Maar er zijn natuurlijk ook heel wat andere manieren om je QR-code onder de aandacht te brengen.
Een QR-code per tafel
Simpelweg je QR-code op je tafels kleven, dat kan perfect. Je kan per tafel zelfs een individuele QR-code voorzien zodat je meteen ook weet aan welke tafel jouw medewerkers de bestelling moeten afleveren.
Een kleine display in hout
Afhankelijk van het type zaak kan een kleine houten display met de QR-code voor bijkomende aandacht zorgen. Bovendien kan dit materiaal tegen een stootje en tegen weer en wind.
Een leuk tentje
Een wobbler of een leuke tent-display aan de tafel kunnen je QR-code extra doen opvallen.
Maar... maak het niet te complex
Er zijn uiteraard nog heel wat andere manieren om je QR-code op een fraaie en opvallende wijze te presenteren, maar onthoud: soms moet je het niet te complex maken, het draait om het scannen.
Zelf aan de slag met een QR-code aan tafel?
Wil je met jouw zaak aan de slag met QR-codes?
Wij denken graag met je mee. Met plezier bezorgen we je een vrijblijvende demo en nemen we je mee in de wereld van online menu’s en online bestellen.