Delivery, de bestelplatformen en bijvoorbeeld dark kitchens kregen met corona een enorme duw in de rug. Delivery heeft heel wat potentieel, is een blijver en kan voor aardig wat meer omzet zorgen voor je zaak. Tenminste: als je het goed aanpakt.
In 2021 kende de deliverymarkt voor maaltijdbezorging een groei met maar liefst 43,6% ten opzichte van 2020, bleek uit cijfers van het FoodService Instituut Nederland (FSI). Akkoord, dit jaar werd de groei wat afgevlakt, maar dan nog. De snelste stijgers mogen dan de supermarkten zijn, de horeca blijft niet achter. In totaal maakt delivery nu meer uit dan 10% van de totale foodbranche en deze cijfers zijn enkel maar stijgende. De voorspellingen zijn alvast dat tegen 2025 zowat 15% van de foodmarkt uit delivery bestaat. In de Verenigde Staten is de markt van maaltijdbezorgingen nu al 20 miljard euro waard.
Als je dan ook nog weet dat vooral jongere consumenten delivery bestellen en dat de waarde van de gemiddelde bestelling groeit, dan zijn er heel wat redenen om als ondernemer op deze markt in te spelen. In ons ander artikel over afhaal hebben we heel wat tips & tricks om dat alvast goed aan te pakken op een rijtje gezet, en an sich sluit delivery daar naadloos bij aan.
Het volume van je afhaal verhogen?
Extra tips & tricks voor delivery
Tip 1
Let op de leveringszone
Een straal van bijvoorbeeld 5 km rond je zaak vastleggen is mooi, maar zijn er geen hordes en is dat wel écht de doelgroep die je wil bereiken? Zo kunnen bijvoorbeeld bruggen en wegenwerken aardig wat roet in het eten gooien. Teken je leveringsgebied goed uit en let ook op zulke factoren.
Tip 2
Goed rekenen
Bereken goed je verpakkingskosten, personeelskosten, … om je delivery succesvol te runnen. Het is uiteraard de bedoeling dat je uit de kosten komt.
Tip 3
Zorg voor de juiste tools
Werk je met eigen drivers of koeriers, voorzie dan een app met een goede routeplanning. Zorg ook dat de koeriers getraceerd kunnen worden. Klanten verwachten vandaag de dag een snelle en transparante service.
Tip 4
Zet in op duurzaamheid
Verzeker je medewerkers en tools correct. Weet dat er heel wat professionele partners op de markt zijn die je bij heel wat facetten van delivery kunnen ondersteunen. Denk bijvoorbeeld maar aan zZoomer, een bedrijf waar je elektrische bromfietsen kunt leasen. Zij ontzorgen je van A tot Z op dit vlak, inclusief reparaties, onderhoud én de juiste verzekering.
Hoe maak je het verschil in de markt?
Met delivery het verschil maken? Dat doe je door je processen op orde te hebben. Van geautomatiseerd bestellen met de oplossingen van one2three tot een performante verwerking, leveren, etc. Er komt wel wat bij kijken. Verlies daarbij ook de verpakking en uitpakbeleving niet uit het oog. Weet dat niet elk gerecht perfect geschikt is voor delivery, dus zorg dat jouw kaart zich automatisch aanpast bij afhaal of delivery.
Meer weten over hoe je kunt groeien in de deliverymarkt?
Wil je starten met delivery, je processen verbeteren of gebruik maken van tools die je efficiënter en winstgevender laten werken?
Wel, die tools hebben we bij one2three. Samen met onze partners kunnen we je een totaaloplossing leveren voor delivery.
We bekijken graag samen met jou de mogelijkheden. Delivery valt niet meer weg te denken en kan een mooie bron aan extra inkomsten betekenen!